hey n Assalamualaikum semua ..
tugasan kali ni adalah tugasan menggunakan axcel.
saya nak kongsikan kepada awak-awak semua cara penggunaan axcel yang saya gunakan .
Saya ditugaskan untuk memasukkan Markah Tahunan subjek Kemahiran Hidup bagi 25 ORANG PELAJAR TINGKATAN 3 MELATI.
Saya ditugaskan untuk memasukkan Markah Tahunan subjek Kemahiran Hidup bagi 25 ORANG PELAJAR TINGKATAN 3 MELATI.
Mula-2 sekali korang buka MICROSOFT EXCEL dan tulis senarai nama pelajar yg terlibat :)..contoh macam kat atas ni..
Kemudian korang pegi ke sheet baru yg dibawah tu dan tulis kehadiran
Kemudian korang pegi ke sheet baru yg dibawah tu dan tulis kehadiran
ini adalah contoh kehadiran pelajar ke kelas pada bulan september.
Next buat sheet baru nama kan dia MARKAH.
masukkan data macam kat bawah ni .ni adalah pembahagian markah keseluruhan yang akan di ambil daripada KUIZ 20% , Peperiksaan Pertengahan Tahun (PPT) 30% dan Peperiksaan Akhir Tahun (PAT) 50%
untuk memudahkan kita mendapatkan markah keseluruhan pelajar , tak perlu kira satu-satu. ada cara yang menjimatkan masa dan tenaga . hehe
=(GRED!C3/'[MARKAH]MARKAH '!C$2*'[MARKAH]MARKAH '!V$1)+(GRED!D3/'[MARKAH]MARKAH '!D$2*'[MARKAH]MARKAH '!D$1)+(GRED!E3/'[MARKAH]MARKAH '!E$2*'[MARKAH]MARKAH '!E$1)
type formular dekat atas ni betol-betul tau. kalau tak salah nanti. tak jadi pulak . lepastu drag je sampai bawah .
yeyyy dapat lah markah macam kat atas ni ..
okey . nak gredkan dia pulak . mula-mula buat kotak yang ada gred warna biru kat atas ni.
=VLOOKUP(F2,J$2:K$9,2,TRUE)
tulis formula ni pulak . lepastu drag sampai bawah. dapat lah gred sorang-sorang tu berapa .
untuk kotak yang kuning tu pulak .
=COUNTIF(G$2:G$26,"A")
yg ni tak boleh drag macam tu je . kena tuka A kepada gred yang lain pulak . B, C, D, E, F, dan G .
akhir sekali buat graf . graf adalah berdasarkan kotak kuning tu. highlight kotak tu. click insert di bahagian atas tu kemudian korang click column dan pilihlah graf yang cantik.
dapat lah graf macam ni .
siap lah kerja saya.
yayyyy bye jumpa lagi untuk task yang seterusnya ya .
No comments:
Post a Comment